Varför företag bör vara på TikTok: Från social plattform till sökmotor
2024-11-15 14:30
Som student inom Social Media Marketing är TikTok ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och jag vill gärna dela med mig av varför det är så...
Aditro Logistics är ett snabbväxande bolag inom logistik och bemanning. Med anläggningar runt om i Sverige hjälper dom sina kunder med 3PL och 4PL lösningar inom logistik.
De flesta organisationer delar utmaningen med att skapa högt engagemang. I Gallups mätningar pendlar andelen engagerade medarbetare runt 13-18%. En andel ingen kan vara stolt över men så svår att förbättra. Effekterna av mer närvarande medarbetare är mycket stora och gynnar både medarbetaren och arbetsgivaren. Problemet är gammalt - frågan var bara hur vi skulle lösa det...
Gamification är mer en konstform än ett förutsägbart projekt. Orsaken är att mänskliga drivkrafter sammanlänkas med bolagets strategi. Vidare visualiseras utfallet med verksamhetsinformation omvandlat i poäng, belöningar och levels.
Första steget är att förstå verksamheten fånga essensen i en gamificationstrategi. Förenklat definierar strategin spelarna, önskade beteenden, belöningar och mättal. Efter 2 workshops hade Aditro Logistics en tydlig idé hur de ville starta.
Därefter designas spelmekaniken utifrån strategin och prioriterade drivkrafter. Vi använde en specialdesignad mjukvara för gamification som kopplades samman med nyckelinformation genom integrationer.
Med alla delar på plats, lanserades piloten inklusive träning och test. Utfallet mottogs mer än väl. Nu rullar ytterligare 13 team med högre engagemang som utfall.
Gamification förenar människans drivkrafter med bolagets verksamhetsmål.
Detta case har genererat en hel del uppmärksamhet. Nedan är ett urval av artiklar:
Det började med en inspirationsföreläsning om digitalisering. Det slutade med genomförd lansering av gamification som sannolikt första 3PL bolag i norden. Aditro Logistics vågade och blev en mer populär arbetsgivare.
Personalomsättningen var hög och många upplevde tristess på jobbet.
Vägen dit skiljer sig dock åt. Traditionellt pratar vi kulturresor, ledarskap, medarbetarundersökningar, employer branding och eventuellt “nya” appar som tar pulsen på organisationen och kopplar ihop organisationens mål med individen för att öka upplevd meningsfullhet.
Utfallet blev en mer engagerande arbetsmiljö för medarbetarna. En positiv tävlingsnerv introducerades och som gjorde att det var roligt och lätt att göra bra ifrån sig på jobbet. Framstegen visualiserades med poäng, levels och företagets egen valuta Aditos. Kanske allra viktigast, jobbet blev roligare!
"Det väcker tävlingsmänniskan i mig.”
Rickard Eklöf
Team leader, Aditro Logistics
2024-11-15 14:30
Som student inom Social Media Marketing är TikTok ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och jag vill gärna dela med mig av varför det är så...
2024-11-08 15:18
Det flesta har väl hört talas om influencer marketing och UGC, men vet du vad EGC är? Det är det viktigt att förstå skillnaden mellan Employer...
2024-11-01 10:40
I en allt mer digitaliserad värld blir digital analys en viktig del av marknadsföring. Denna process hjälper företag att förstå hur användare...